JDR

Corat-coret kehidupan baruku


 Assalamualaikum pembuka bicara..
salam ramadhan sumer!

dah x lame lagi dah ni nak raye..seminggu je lagi..wahhh! 
tapi untuk diri aku, personally ..kompem raye tahun ni macam xde maknenye.. aku dah hilang mak..ni Ramadhan dan Syawal pertama aku x bersama mak lagi..huhuhuhu
sadis, sayu, sedeh kalo terkenang..sume tanggungjawab mak..aku lah yg kene pikul..kene ganti mak utk jaga abah ngan adek.. dan itu seriously bukan sesuatu yg mudah..

ok. stop cerita duka lara..aku nk cite bende lain ni sebenarnye.. saje nk update sikit pasal diri aku..pasal hidup baru aku..
seperti yg sesetengah dari kowang yg dah sedia maklum...aku dah pon abes blaja..tingga nk tunggu Konvo je bulan Sept nnt.. nak dijadikan cerita..rezeki dari Allah.. aku dah dpt tawaran utk Job Camp, 6 bulan kt Kobe..kilang wat aluminum substrate kt bayan lepas penang..

so..saje la n share kejakunan yg telah melanda dir aku sepanjang berada kt sini.

                       1.  Pulau Pinang



-     Untuk pengetahuan umum, aku memang jarang2 la pegi Penang..nak kate xpenah tu cam x logic la kan..sebab selalu balik kg kompem kene lalu Penang dulu kan.. Tapi kalo nk kate jalan2 dalam Penang..tambah2 dalam Pulau..haa..memang x penah beb!!

-          So..kesimpulannye..Pulau Pinang adalah negeri asing bagi aku.. so..bile dah jejak kaki kt sini..x dinafikan.memang ade sedikit kejakunan dihati ku!!! Hahahaa

-   Untuk pengetahuan jugak..aku smpai skang masih lg x tau jalan..nk blk umah pon kadang sesat lagi..hidup aku skang..pegi keje, balik keje trus blk umah..bazar ramadan pon lom penah jejak kaki lg...haaaaaa..dasyat x??
neway..aku menumpang org je..mmg xde kenderaan pon..seb bek ade member nk g keje sekali! syukur Alhamdullilah..

2. Apartment Seri Bayan


-          Haa..bab umah ni pon memang agak culture shock. Actually bukan agak..tapi memang culture shock!! Umah kat sini bapak la mahal nye weh..nak nmpak umah atas tanah tu mmg harapan la kan..bkn nk kate xde langsung..tp mostly kat sini sume atas kayangan punyer.. dah boleh wat kerajaan langit dah ni..hahaha

-          Umah sewa aku is very de high la.. tingkat atas sekali..tingkat 17! Haaaa…ni kalo lift rosak ni..2-3jam gak la gamaknye baru aku smpai ground floor.. I is very the jakun one duduk umah atas awan! Selame ni x penah tekan butang lift smpai 17..hehehehe

-          Dengan tidak rela dan keterpaksaan nye..aku terpaksa bayar deposit RM 850 utk 1 bilik master bedroom dgn umah yg fully furnished. Giler punye rase nk menangis la p korek2 duit kt mane2 yg boleh di korek..aiyooo
-         tapi yg menariknye..dlm umah ni ade 5 org..dan sumenye datang dr unimap! memang best la duk ngan budak sekelas dan seuniversitas..hehe

3.  KOBE PRECISION TECHNOLOGY

-          A new step toward a new life!

-          Dapat la aku merase masuk alam pekerjaan walaupon hanya sebagai apprentice engineer.. dengan kate mudah nye baru dpt training / job camp kt kobe ni..contract 6 bulan. So..kalo ade rezeki, depa berkenan..dapat la jadi permanent..

-          Kehidupan 2 minggu kt kobe ni dah ajar aku macam2.. 1st impression, Kobe punye culture ni tersangat lah sistematik.. nk jalan kaki dlm kobe ni siap ade line hijau..nk lintas jalan kt jn raye die siap ade zebra crossing lagi..terase mcm ade kt sekolah la plak! Ahahaha..pastu selalu tergelak sorang2 kalo jalan ikut line kuning..line hijau..giler skema weh!!

-          2nd culture yg nmpk bagus..sume pekerja..x kire la ape pangkat..dari operator smpai la ke MD die..sume pakai uniform yg same..makne kate depe x mendiskriminasikan pangkat or jawatan la ..sume same..same rate..kitowang x bani nk tegor orang kobe…takut salah tegor..buatnye tertegur manager die ke ape kan..

-  satu lagi.. nak masuk kobe kene touch card dan thumb print!! giler ahh..memang x leh nk menipu la pasal keje..takkan nk p kerat jari, bg kt member suruh tolong touch plak kan.. tapi aku paling x puas hati dengan jari aku sendiri!
sendiri punye cari pon selalu mesin x dpt detect..tension kot..nmpk cm kite menipu plak bile scan asyik not verified je..haish! mungkinkah jariku yg cacat??hahahaa

-          Byk lg mende klo nk cite… 2 minggu yg pertama ni kitowang byk dgr briefing je..pastu wat OJT (on job training). Masuk kelas..masuk production line..paham proses pastu jawab test! Hari2 test weh..kalah student life tahu!


layan gambo jom!

 ni time kelas SDWT (self-directed work team).x paham kan sdwt tu ape kan??
haaaaaaaa...xtau xpe..xyah tau la..hahaha.. kt kobe die xde sistem supervisor..die pakai sistem work team.bekerja dalam pasukan tanpa perlu pengawasan..
dlm kls ni ala2 kelas caracter building dlm plkn la.. tu yg ramai2 ni sume operator indon yg baru masuk..

 i'm now part of KPTec's family..

 sesi testing smock

presenting our product

 training class bermulaaaaa~~


 1st time pakai safety helmet tu..terselah x kejakunan aku??hahahaha

 sesi menjawab test! setiap kali pas kls je kene jwb test..
kusyuk giler kan!

 sesi perbentangan
bajet macam terer je kan depan tu

 kelas lagi! haish

 amacam ..kacak x saya?? 
dengan spec Ray-Ban tu beb!
saiz smock tu pulak.sume org dapat tak-tak-longgar (XXL)
giler ahhh..dah leh wat kelambu..x pon pakai malam wat baju tdoo!

operator cemerlang!










2 comments:

mesti best kan bila dah kerja ni...

 

Post a Comment

Jika SENYUM ITU SEDEKAH,
KOMEN YANG BAIK_BAIK ITU JUGA SEDEKAH,
kerana kedua-duanya dapat memberikan sinar kegembiraan kepada orang lain..
=)

Manusia Hawa diciptakan daripada rusuk Adam, bukan dari kepalanya untuk dijunjungi, dan bukan pula dari kakinya untuk dijadikan pengalas, tetapi dari sisinya, untuk dijadikan teman hidupnya, dekat dengan lengannya untuk dilindungi, dan dekat dengan hatinya untuk dicintai.

derma ikhlas

Popular Posts