JDR

KEMBAR: ramai yg teringin nak anak kembar!

aSSalaMuaiLAiKUm dan selamat petang sume..
kowang sume tgh wat pe di hari2 cuti sebegini rupe??emm..arini terase cm tetibe je nk citer pasal kembar..yer..anak kembar seiras mmg comey kan! geram je tgk diowg..rase nak cubit2 jer!grrrr...

meh nak ajar kowang biologi cket arini...hehehehe..dulu tym skolah2..klo x silap form 3 kan yg blaja pasal pembiakan tu sume???hahhahaaa...bab tu je la bdak2 sekolah..terutame yg lelaki cukup gemo (bace: gemar)!
siap tanye cikgu.."cikgu bile nak buat amali bab ni??!" mmg bangsiot tol kan bdak2 zaman skang?hahahaha
ok dah..sambung.. kembar ni ade 3 jenis..
  1. kembar seiras
  2. kembar tak seiras
  3. kembar siam

dalam byk2 kembar ni..ibu2 mengandung ni sure la takut kan klo dpt anak kembar siam...mntak2 dijauhkan la kn..risiko sgt tinggi utk pisahkan kembar siam...huhuuu

Bagaimana kejadian pembentukan anak kembar???

1. Kembar seiras (Monozygotic)
Pembentukan anak kembar seiras terjadi apabila satu embrio membahagi kepada dua embrio yang berasingan pada peringkat awal perkembangan embrio. Kedua-dua embrio ini akan berkembang dan membentuk dua fetus berasingan di dalam uterus (rahim) ibu. Setiap fetus yang berada di dalam uterus ibu mempunyai tali pusat sendiri tetapi berkongsi satu plasenta (uri). Oleh kerana kembar seiras berasal daripada satu embrio, maka hanya satu sperma dan satu ovum yang terlibat dalam persenyawaan untuk membentuk zigot. Ini menyebabkan kembar seiras serupa dari segi kandungan genetik dan sifat fizikalnya termasuk jantina.

2. Kembar tak seiras (Dizygotic)
Anak kembar tak seiras terjadi apabila dua ovum dibebaskan serentak semasa proses pengovulan. Setiap ovum ini disenyawakan oleh satu sperma. Maka, dua zigot terbentuk. Kedua-dua zigot akan berkembang membentuk dua fetus yang masing-masing mempunyai plasenta dan tali pusatnya sendirl. Dua anak akan dilahirkan pada akhir tempoh kehamilan. Kedua-dua anak ini tidak sama dari segi kandungan genetik kerana berasaldaripada dua ovum dan dua sperma yang berlainan. Rupa dan jantina kedua-dua anak ini mungkin sama atau berbeza. Maka, kembar jenis ini disebut sebagai kembar tak seiras.

3. Kembar siam
Sekiranya pembahagian satu embrio berlaku dengan lengkap, maka anak kembar seiras terhasil. Walau bagaimanapun, kadangkala pembahagian embrio berlaku dengan tidak sempurna. Ini menyebabkan kedua-dua embrio masih terlekat antara satu sama lain pada bahagian tertentu. Dalam keadaan ini, kedua-dua embrio akan membentuk dua fetus yang masih terlekat pada bahagian kepala, dada, punggung, ataupun di bahagian perut. Anak kembar ini dikenali sebagai kembar siam. Biasanya kembar siam dikeluarkan dari uterus ibu melalui pembedahan. Kembar siam mungkin berkongsi satu jantung, otak atau organ lain. Pakar pembedahan boleh melakukan pembedahan ke atas kembar siam untuk memisahkan kedua-duanya. Namun, pembedahan seperti ini mempunyai risiko yang tinggi.

** info ak dapat kat SiNi
*** ok utk sesape yg teringin nak dapat anak kembar.. leh bace artikel ni Teringin anak kembar seiras

jom layan gamba kembar!



 kembar 3 ni kes luar biase...tp best la kan..dpt 3 sekali gus...x payah la beranak byk kali!!hehehe


pic credit to pakcik google

comey kan diowang nih!! aaaahhhh geraaammmnyer tgk!!!
bukan orang je yang boleh ade kembar weh!! mende2 lain pon leh..hehehe

alolooo..suuwiitt nye kembar 3 badek ni!!

kami juge kembar seiras..smpai mak kami pon x dpt bezakan kami!!!hehehe

***



 ni kembar yg femes!! aku pon x tau mane 1 ekin..mane 1 ain...haaaaa  cube kowang bayangkan klo dah beso panjang cmni pon pakai bju same lg..x ke konpius owg keliling! 

klo kecik2 ni..mak pakai kan baju same dr ujung rambut smpai ujung kaki..nmpk sgt2 adorable! tapi bile budak2 ni makin besa..makin remaje..agak2 diowang tetap ke nk pakai baju same?? xde identiti sendiri la kan klo nak same je sepanjang mase...(kite yg tgk plak naik meyampah tgk dah besa pjg pon nk same lg!oppps!!)
tapi mmg wujud ye kembar yg dr ujung tudung smpai ujung kuku..same! henset..beg tangan..kasut sume same..aiyoooo!!! mmg diowang ade naluri yg same kah??? sape ade info lebih..sile share yer!


ensem nye kembar yg ni!!! ooppps!! dah jadi laki owang dah pon due2 nih...melepas la ~~


haaa...1 lagi..klo kembar ni..mesti name nak dekat2 kan?? mmg wajib ek cmtu??hehehe..dah la muke same..name plak dekat2..mane x konpius dibuat nye..mau makan setahun gak nak cam kembar2 ni kn??
sepanjang ak idup ni..ade la beberape kawan kembar yg ak jumpe..tym skolah2 dulu..ade 1 kembar ni..amar fitri ngan amir fikri.. mase mule2 kenal kembar nih..kompem la x reti nak beza.. kalo nak tau yg mane amar yg mane amir..mesti tgk taik lalat !heheh.. ak plak tgk kaler spec diowg klao nk kenal yg mane 1.. buatnye diowg tukar spec..xke dah tetuka name...wuuhuuuuuuuuu
ni pon ak rase mende common gak nih..kebiasaannye kemba.. mesti sorang ade taik lalat..sorang xde..1 lagi..biasenye abg/kakak mesti lg pendek dr adik!!mmg cmtu kot kn?? kwn kemba ak kt uni ni pon gitu gak.. yg adeq nmpk matured lg dr kakak..lg tinggi dr kakak..

ha...ni die..kembar hot kls aku!!heehehe..cube teka yg mane adeq..yg mane kakak!!

tapi jgn igt beranak anak kembar ni xde risiko yer...lg tinggi risiko nyer..nk bace pasal risiko ni sume..kowang leh gugel sendiri kn?hehe



tengok diowang nih..mule la rase nak jugak kakak kembar!!hahahahaa
tapi aku ade kembar tak seiras ..

v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v

v



ni ha.. KEMBAR-TAK-SEIRAS-TAK-SEJANTINA-TAK-SEUMUR!!
(sape percaye die kembar ak silalah rase tertipu!!  ni adeq ak je la..)
tapi ade x yg nmpk same??hahhahaha.. same tang senyum,,tang mate dan tang pipi!!! tapi yg paling penting...ak lg comey la kn! kening die pelik kan??!! kahkahkah

ni kembar baju belang2..owang pakai belang..die pon nak belang jugak!!! 
selalu cmtu..mmg x bejanji pon nk pakai same.. kadang2..elok2 ak dah siap pakai t-shirt putih..kuar2 bilik, die pon t-shirt putih jugak!!! haish!!



itu saje..ok..babai!

9 comments:

sye pon nak anak kembar jugak..hehe:)

 

Ramai yang suka nak anak kembar, tapi bila bercakap pasal kembar, memang yang lain-lain pun ikut sama double, triple, quadruple. Kalau tak ready, sakit kepala. :D

 

@qin

comey kan..kembar.. ak pon nak gak!hehe

 

@Gen Fujita
yup! totally agree..teruteme perbelanjaan tym depe sekolah..sume double gak la kn..hehe

 

sy ade adik kembar..lelaki nga pompuan..muke dah la x same..perangai pun x same..harap2 nanti dah kawen bleh kembar jgk..amin..:)

 

suka tgk pasangan adk bradik kmbar ni.. comel sngat.. =)

 

mahu jugak ank kembar! huhu

 

yang gambar budak kelas kamu tu.. yang kanan kakak... betol tak? ngehehehehe...

 

@Khuzrin Kamarudin

yg kanan tu yg rendah cket tu ek??hehehe
maklumla..ak fail cket bab kiri kanan nih~~

btol la kot yg tu kakak..sbb ak pon x tau!hahahaha

 

Post a comment

Jika SENYUM ITU SEDEKAH,
KOMEN YANG BAIK_BAIK ITU JUGA SEDEKAH,
kerana kedua-duanya dapat memberikan sinar kegembiraan kepada orang lain..
=)

Manusia Hawa diciptakan daripada rusuk Adam, bukan dari kepalanya untuk dijunjungi, dan bukan pula dari kakinya untuk dijadikan pengalas, tetapi dari sisinya, untuk dijadikan teman hidupnya, dekat dengan lengannya untuk dilindungi, dan dekat dengan hatinya untuk dicintai.

derma ikhlas

Popular Posts